מסלול סובב תל גמזו

מסלול סובב תל גמזו - מידע כללי

עונה מומלצת: כל השנה, יפה במיוחד בחורף ובאביב. בקיץ יפה במיוחד לטייל כאן בשעות אחר-הצהרים ולהישאר לשקיעה. לצד הנוף היפה מגיעה גם הבריזה הנעימה ממערב.
התאמה: כל המשפחה.
קושי מסלול: קל.
אורך מסלול: כ-3.5 ק"מ.
משך מסלול: שעתיים וחצי.
מפה: מפת סימון שבילים מס' 9 "מבואות ירושלים" (מהדורה אחרונה ומעודכנת ביותר הודפסה ב-2019)

הגעה ממחלף בן שמן: פונים מכביש מס' 1 לכביש 443 (אם מגיעים מגוש דן לא פונים לעבר מודיעין, אלא חולפים על פני פניה זו, ופונים בבאה, לעבר בן שמן. בצומת ה- T המרומזר פונים שמאלה, בכביש מס' 443). כעבור פחות מקילומטר פונים ימינה, לעבר כפר דניאל וגמזו. בכיכר פונים שמאלה לעבר גמזו. המסלול מתחיל בגרם המדרגות שמאחורי תחנת האוטובוס הצמודה לכיכר בכניסה למושב. אין במקום חניה ולכן צריך לחנות באחד הרחובות הקרובים ולשוב ברגל.

* מסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים.

על המסלול - סובב תל גמזו

בעונת האביב מדרונותיו של תל גמזו פורחים. את החגיגה פותחות הכלניות.
אחריהן בה תורם של החרציות, הדמומיות, הקחוונים והחרדלים.
בחלקו הצפוני של התל, מקום בו נותרו בוסתנים של עצי שקד הכול נעטף פריחה לבנה וורודה וריח מתוק.

פריחה בתל גמזו צילום יותם יעקבסון

נקודות עניין - מסלול סובב תל גמזו

נפתח בתצפית:

ממרפסת התצפית מתחיל מסלול הליכה מעגלי ונוח.
הירידה מהתל צפונה אינה מסומנת בבירור. יש כמה שבילים מקבילים שניתן לרדת בכל אחד מהם.
אפשר להקיף ממזרח את שרידי בית הקברות של הכפר שבו מצבות אבן מעניינות, חלקן עם שרידי צבע כחול, ולהמשיך במגמה כללית למטה.
עם ההגעה לדרך העפר שחובקת את התל מצפון, כדאי ללכת בה כברת דרך קצרה מערבה (שמאלה), כדי להתרשם ממקבץ עצי השקד ומעץ אורן בודד, בא בימים.
משם יש לשוב חזרה מזרחה. הפנייה מהדרך צפונה (שמאלה) מסומנת בשלט קטן המורה 'סינגל ענבה' (סימון השבילים האדום, המקביל לו, כמעט ואינו ניכר בשטח).

עצי שקד תל גמזו צילום יותם יעקבסון

מהתצפית נמשיך:

השביל מתפתל בין עצי זית עתיקים ומרבדים עשבוניים זרועי כלניות, סביונים, ציפורני חתול, פשתה שעירה ועוד וממשיך עד ליובל קטן של נחל גמזו.
עם ההגעה לנחל ניתן להעפיל מעט אל עבר חניון קק"ל, שבו שולחנות פיקניק וניתן לפנות מזרחה (ימינה) עוד קודם לכן בשביל רחב שלאורכו מסומן (באופן מאד לא ברור) שביל ישראל (מקבילה לשביל זה ומעט מעליו היא דרך רכב המסומנת סימון שבילים ירוק, החולפת בגבולו של חורש האורנים הנטוע).

מרבדי פריחה בתל גמזו צילום יותם יעקבסון

צילום יותם יעקבסון

השביל נמשך במעלה הגיא הקטן, למעשה עד ראשיתו.
מעט מעל הוואדי נמצאות משכנות של בדואים שנמצאים במקום כ-7 חודשים בשנה.
הם מקבלים היתר מיוחד לרעות כאן את עדרי הכבשים והעזים שלהם, מה שמפחית משמעותית את סכנת השריפות ומה שמאפשר התפתחותם של גיאופיטים (צמחי בצל ופקעת), כך שכולם מרוצים מהסידור.
מראה העדר הרועה שסביבו מעופפות כל העת אנפיות בקר והאזנה לדנדוני הפעמונים כמו לקוחה מימים עברו.

רעיית עדרי הכבשים והעזים צילום יותם יעקבסון

השביל מגיע אל צומת משולט שבסמוך לו עצי זית עתיקים.
מעבר לצומת ניצבת אנדרטת אבן המכונה "אנדרטת ההגנה".
היא מנציחה שלושה חיילים שנפלו כאן במהלך מלחמת תש"ח.

אנדרטת ההגנה צילום יותם יעקבסון

בהפוגה שלאחר הקרבות נטלה חטיבת קרייתי על עצמה את האחריות להחזקתם של כמה מהמשלטים באזור מודיעין–גמזו.
ב- 20.7.1948 נערך סיור שטח של מפקדים לצורך בחירת האתרים שבהם יוקמו משלטים.
כאן, עלה הרכב שבו סיירו על מוקש נגד טנקים.
מהפיצוץ נהרגו במקום שורה (אלכסנדר) אושרוביץ וחברו יחזקאל בן דוד. מפקדם, ישראל שחורי, שהיה סמח"ט חטיבת קריתי, נפצע אנושות ומת מפצעיו כעבור יום .

מהאנדרטה ממשיכה הדרך שמאלה, בחזרה אל עבר התל.
ישנה דרך רחבה המעפילה היישר אל פסגתו, אבל ישנו שביל צר וציורי שמקיף את התל מדרום-מזרח, חולף בין עצי שיזף יפים ובסמוך לבונקר שהוקם בתש"ח ובסופו של דבר מעפיל אל פסגתו.

צילום יותם יעקבסון

רוצים עוד מידע על תל גמזו?
מוזמנים להיכנס לקרוא על ההיסטוריה של תל גמזו , מסלול בין כפר לעיר- מתל גמזו למודיעין

תהנו במסלול!

ישובים הבאים אין אפשרות משלוח:
יישובי רמת הגולן וגבול הצפון, יישובי בקעת הירדן, יישובים מעבר לקו הירוק, יישובי עוטף עזה, יישובי הערבה, אילת וים המלח,בתי חולים , משרדי ממשלה, אוניברסיטאות.