מסלול נחל מודיעים

מסלול נחל מודיעים - מידע כללי

עונה מומלצת: חורף ואביב. יפה במיוחד כשיורד גשם וכשהוא שוטף.
התאמה: לכל המשפחה.
אופי מסלול: דרך עפר המתאימה גם לרכבי ולאופני שטח וקטע בשולי כביש.
קושי מסלול: קל.
אורך מסלול: כ- 5.5 ק"מ (או 7.5 אם ממשיכים לחורבת הגרדי).
משך מסלול: מספר שעות
מפה: מפת סימון שבילים מס' 9 "ירושלים ובנימין" (מהדורה אחרונה ומעודכנת ביותר הודפסה ב-2020)

הגעה מצומת שילת: פונים מכביש 443 לכיוון שילת, לפיד וחשמונאים. נוסעים עד לצומת לפיד-מתתיהו ומוצאים מקום להסתובב חזרה. מיד אחרי שחולפים על פני ערוץ הנחל והכביש מתחיל לטפס, פונים ימינה בדרך עפר לא משולטת.

* מסלול מעגלי. אין צורך בהקפצת רכבים!

על המסלול - נחל מודיעים

נחל מודיעים, אחד מיובליו של נחל נטוף, הוא נחל אכזב, אבל בעקבות גשמים הוא זורם בעוז.
אחר כך נותרים לאורכו גבים רבים שעם ראשית הקיץ הם מתעפשים ומתייבשים.
בחורף ובאביב יש לאורך המסלול שפע פריחה.

נחל מודיעים צילום יותם יעקבסון

נקודות עניין - נחל מודיעים

מהכביש פונים אל דרך עפר הממשיכה ימינה וגם שמאלה בשולי חורש אורנים וברושים שניטע על ידי קק"ל.
חונים בשוליה וממשיכים מטה, לכיוון הערוץ.
נקודת ההתחלה של המסלול אינה מלבבת: זבל מפוזר על פני השטח ובעת כתיבת המסלול (אפריל 2021) גם התבצעו במקום עבודות להנחת צינור תת קרקעי, אבל למרבה השמחה תוך כמה צעדים הוא נותר מאחור.
דרך עפר, הטובה גם לרכבי שטח יורדת מהכביש אל עבר ערוצו של נחל מודיעים.
בהמשך הדרך יופיע לאורכה סימון שבילים שחור, אם כי לא ברור במיוחד.

כמו שציינו בתחילת הכתבה, נחל מודיעים, הוא אחד מיובליו של נחל נטוף, והוא נחל אכזב, אבל בעקבות גשמים הוא זורם בעוז.
אחר כך נותרים לאורכו גבים רבים שעם ראשית הקיץ הם מתעפשים ומתייבשים.
בחורף ובאביב יש לאורך המסלול שפע פריחה.
לאחר הגשם גדות הנחל מתכסות מעטה של ירק ובין עצי היער פורחים רקפות, נרקיסים וכרכומים ובהמשך כלניות ונוריות.

פריחות בנחל מודיעים צילום יותם יעקבסון

השביל נמשך לאורך ערוצו של נחל מודיעים וחוצה אותו כמה פעמים.
קו הערוץ הוא פחות או יותר גם תוואי הקו הירוק.
על השלוחה מצפון (ימין), נראים בתי הישוב חשמונאים (או רמת מודיעים) במועצה אזורית מטה בנימין, המנציחה בשמה את יושביו הקדומים של האזור.
במעלה השלוחה מצפון לנחל ניתן להבחין בבירור בתוואי גדר ההפרדה.
הגדה הצפונית של הנחל אינה נטועה ולכן ניתן להתרשם בה מתצורות הטרשים האופייניות לאזור.
בסתיו פורחים על השלוחה הזו מאות חצבים ובהמשך החורף עליהם הגדולים בולטים בנוף.

ערוץ נחל מודיעים צילום יותם יעקובסון

לאחר שמקיפים מתקן לטיהור מי שופכין מתגלה מעבר לעיקול הנחל מצוק שילת.
גובהו של המצוק הגירני בין 35-50 מטרים והוא מוכר כאתר נוח ונגיש לאימוני סנפלינג בדרגות קושי שונות.
זהו המצוק הטבעי הגבוה ביותר בקרבת גוש דן.

מצוק שילת צילום יותם יעקובסון

זמן קצר לאחר שחולפים על פני המצוק נפרדת הדרך המסומנת שחור מתוואי ערוץ הנחל (במקום פיצול דרכי עפר שאינן מסומנות. אחת ממשיכה לאורך הנחל והשנייה, שבה יש לבחור, פונה שמאלה, בעליה) ומעפילה דרך יער אורנים נטוע אל כביש הגישה לאתר "קברות המכבים" המוכר.
מעברו האחר של הנחל נראה הכפר אל-מדיה, המזוהה עם מודיעין הקדומה. בינינו לבינו ישנה גדר הפרדה.
בסמוך ל"קברות המכבים" נחבאת מערת הקבורה המיוחדת שבה התגלו גלוסקמאות הנושאות שמות עבריים.
אפשר גם להמשיך צפונה, בדרך המסומנת אדום, אל עבר חורבת הגרדי וקבר השיח' המזוהה בשנים האחרונות כקברו של מתתיהו בן יוחנן, מייסד בית חשמונאי.

בראש העלייה מגיעים לצומת דרכים. ממש מעבר לו נמצא אתר "קברות המכבים".
אם ממשיכים ימינה, מגיעים אל חורבת הגרדי המזוהה כיום עם קבר מתתיהו (על שני אתרים אלו ראו מסלול "תעלומת קברות המכבים").
על מנת לחזור לרכבים יש לפנות שמאלה ולצעוד כ-100 מטרים אל צומת הדרכים הסמוך לכביש 443 ובו לפנות שמאלה בכביש צדדי, מקביל לכביש 443 מצפון, המוביל לשילת.

ההליכה בשולי הכביש מסוכנת.
ניתן ואף רצוי ללכת בשבילים צרים לא מסומנים המקבילים לו.
כעבור קצת יותר מחצי קילומטר פונים שמאלה בדרך עפר המסומנת בשלט עץ של קק"ל "יער בן שמן" (בהמשך דרך עפר ישנו סימון שבילים שחור).
הדרך ממשיכה לאורך השלוחות מזרחה, משקיפה אל ערוץ נחל מודיעים ועל חשמונאים.
בהמשך היא חולפת לאורך גדר הישוב שילת ובשולי היער.
בסופו של דבר היא מגיעה אל צומת T בסמוך לכביש חשמונאים -שילת. פונים בו שמאלה ותוך כמה דקות מגיעים לנקודת החניה.

ישובים הבאים אין אפשרות משלוח:
יישובי רמת הגולן וגבול הצפון, יישובי בקעת הירדן, יישובים מעבר לקו הירוק, יישובי עוטף עזה, יישובי הערבה, אילת וים המלח,בתי חולים , משרדי ממשלה, אוניברסיטאות.